Vyhľadávanie

Čo je človek a či kto je človek

16.05.2018 19:27

(4. apríl 2018)

   Telo je ako kožené vrece plné kostí, krvi, moču, výkalov a iných „príťažlivých“ vecí. Táto veta ma inšpirovala, aby som napísala tento blog. Priblížim vám obsah jednej kapitoly z knihy, ktorú práve čítam. A zdroj tejto myšlienky?

   Kniha Cesta sebarealizácie od Šrí Šrímad A. Č. Bhaktivédánta Svámí Prabhupáda – zakladateľa Medzinárodnej organizácie pre vedomie Krišnu. Teraz presný citát:

   Ak si myslíme: „Som toto telo“, v skutočnosti si myslíme: „Som vrece kostí, kože, výkalov a moču. To je moja krása, to je moje všetko.“ Telesné poňatie života preto nie je veľmi inteligentné a zveľaďovanie tela nie je správna cesta k sebarealizácii.  

   Preto s tým treba niečo urobiť. Začnite teda  myslieť a povzneste sa nad toto telesné poňatie života. Mnoho ľudí zostáva iba na úrovni telesnej existencie. Niektorí začnú myslieť a dostanú sa na istú mentálnu úroveň. Ďalší sa dopracujú k intelektuálnej úrovni, stanú sa inteligentmi. V ktorom štádiu sa momentálne nachádzate? Budete pokračovať a siahať po dokonalosti?.

   Autor knihy tvrdí, že sa dá povzniesť aj nad intelektuálnu úroveň. Hovorí jej transcendentálna úroveň: „Nie som toto telo. Nie som ani myseľ. Nie som inteligencia. Som duša.“  Človek na transcendentálnej úrovni je vždy šťastný. Nikdy nie je mrzutý.

   A čo je príznačné, podľa autora knihy pre hmotný svet? Spoločenstvo ľudí, zvierat, vtákov, dokonca aj hmyzu potrebuje sex. Je pre nich nesmierne dôležitý.

A znovu citát:

Ak sa muž a žena spoja , pevný uzol v srdci sa ešte viac utiahne. Myslia si: „Som hmota, som telo. Patrí mi toto telo. Patrí mi táto žena alebo muž. Patrí mi táto krajina. Patrí mi tento svet.“ To je ten pevný uzol. Namiesto toho, aby sa povzniesli nad telesné poňatie života, zaplietajú sa stále viac a viac. Celá situácia je potom nesmierne ťažká.

Krišna preto v Bhagavad-gíte odporúča, že ak sa chcete venovať joge a meditácii, aby ste sa dostali na transcendentálnu úroveň, musíte zabudnúť na sex. Nebojte sa, uvedomujú si, že v súčasnom svete sa to nedá, preto majú riešenie. Už nehovoria: „Žiaden sex!“ , ale hovoria: „Žiaden nedovolený sex!“

   V každej civilizovanej spoločnosti existuje inštitúcia manželstva, a ak sa niekto oddáva sexu mimo manželstva, ide o nedovolený sex.

   Na všetko majú jednoduché riešenie. Ak sa chcete povýšiť na transcendentálnu úroveň v tejto dobe, dosiahnuť úplná dokonalosť,  spievajte sväté meno Boha. Šrí Čaitanja zaviedol tento systém transcendentálnej meditácie pred vyše päťsto rokmi. Odporúča ho aj védska literatúra.

   Vraj keď sa zapojíte do spievania, sami zistíte, ako vás to dvíha na transcendentálnu úroveň.

Tu sú slová:

Haré Krišna, Haré Krišna,

Krišna, krišna, Haré, Haré.

Haré Ráma, Haré Ráma,

Ráma, Ráma, Haré, Haré

   Najprv malá spomienka:  https://www.youtube.com/watch?v=Fqkto31hsqc

   Alebo radšej toto: https://www.youtube.com/watch?v=JSis2jucYOg

   Je to najjednoduchší proces transcendentálnej meditácie. Ponorte svoju myseľ do zvuku. Zvuková vibrácia Haré Krišna sa od Krišnu neodlišuje, pretože Krišna je absolútny.

   Autor ďalej vysvetľuje:

Keďže Boh je absolútny, neexituje rozdiel medzi jeho menom a ním samotným. V hmotnom svete existuje rozdiel medzi vodou a slovom „voda“, medzi kvetom a slovom „kvet“ Avšak v duchovnom, absolútnom svete taký rozdiel neexistuje. Preto len čo vyslovíte Haré Krišna, Haré Krišna, okamžite sa združujete s najvyšším Pánom a Jeho energiou.  

  • Haré označuje energiu najvyššieho Pána.
  • Krišna je dokonalé meno pre Boha. Slovo krsna  pochádza zo sanskritu a v preklade znamená najpríťažlivejší.
  • Ráma  znamená najvyššiu radosť.

   Pán Čaitanja hovorí: „Ak poznáte nejaké iné mená Boha, môžete spievať tie. Hlavne, že spievate Bože mená.“

   Nuž a Šrí Šrímad dodáva, že toto „je odkaz hnutia pre vedomie Krišnu. Nemyslíte si, že toto hnutie vás chce obrátiť z kresťanstva na hinduizmus. Zostaňte kresťanom, židom, moslimom – na tom nezáleží.“

Čo je človek a kto je človek? Až teraz som totiž pochopila, prečo rozmýšľajú niektorí veriaci tak, ako rozmýšľajú. Radšej  to nebudem ďalej rozoberať.

 

Späť

© 2016 Všetky práva vyhradené.