Vyhľadávanie

Čo sa mi v ZŠ nepáči – čítanie na čas

20.05.2018 06:50

(10. október 2016)

   Keď som bola žiačkou prvého stupňa základnej školy, nespomínam si, žeby sme čítali texty na čas. Text sme čítali tak, aby sme mu rozumeli. Dnes sa tomu hovorí, že sme čítali s porozumením.

   Spýtajte sa svojho dieťaťa, či čítajú v škole na čas. Zistite si, ako rýchlo vie prečítať text, ktorý mu vyberiete. Potom sa ho opýtajte, o čom čítal. Neodpovie vám. Požiadajte ho, aby text prečítal ešte raz a pomaly, lebo vám bude musieť porozprávať, čo sa z textu dozvedel. Výsledok bude o niečo lepší. Zachráňte svoje dieťa, kým sa ešte dá. Hovorte s ním o tom, čo číta.

   Vyskúšajte si to aj na sebe. Prečítajte si z nejakej knihy aspoň jednu stránku textu na čas. Nezabudnite dobre artikulovať. Vyslovte zreteľne každé slovo. Myslíte na to, že musíte dosiahnuť čo najlepší čas. Vžite sa do úlohy dieťaťa na prvom stupni základnej školy. Čo ste si z čítaného textu na čas zapamätali?

   Potom si vyberte inú stránku a text čítajte s porozumením. Potrvá to samozrejme dlhšie. Môžete si tiež zmerať čas. Koľko ste si teraz zapamätali? A to ste dospelý človek, ktorý text vníma úplne ináč ako dieťa.

   Spomenula som si rozhovor dvoch chlapcov:

  • A keď sa ťa učiteľka opýta o čom sme čítali, čo jej povieš?
  • Ešte raz si prečítam nadpis a počúvam ju, keď na začiatku hodiny povie o čom si dnes budeme čítať. Keď sa na konci hodiny opýta o čom sme čítali, ja jej to poviem a ona je spokojná.

   Taký problém moja generácia v škole neriešila. Možno práve čítanie na čas je počiatok  problémov mnohých žiakov, ba aj nášho školstva. Tak rada by som vedela meno „geniálneho“ pedagóga, čo čítanie na čas vymyslel.

   Už od chvíle, kedy sa dieťa naučí čítať, učme ho čítať s porozumením. Čítanie na čas nepatrí do základnej školy. Určite si niektorí učitelia pamätajú, kedy sa do školstva zaviedlo. Možno práve vtedy sa začali formovať problémy okolo čítania s porozumením. Každý experiment predsa treba vyhodnotiť.

   Nemám prístup k potrebným informáciám, nemám ani dostatok času, aby som sa tejto téme venovala do hĺbky. Bola by som rada, keby mi moje presvedčenie o tom, že čítanie na čas je sprostosť, ktorá priniesla svoje ovocie v podobe toho, že naše deti nevedia čítať s porozumením, niekto potvrdil alebo vyvrátil.

   Keď tak o tom premýšľam, je jednoduchšie zobrať stopky a odmerať deťom rýchlosť čítania a podľa istých kritérií napísať známku, ako posúdiť jeho intelektuálne schopností pri čítaní s porozumením.

 

 

Späť

© 2016 Všetky práva vyhradené.