Vyhľadávanie

Dali nám Česi slobodu?

21.01.2019 15:39

Vraj boli naplánované aj tanky a mohla tu byť druhá Juhoslávia. A čo tak situácia v Katalánsku – dovolili nám Česi osamostatniť sa? Ak by bolo referendum, ako by to dopadlo? Hlavou vám preletelo dnešné Anglicko? Československo splnilo svoju historickú úlohu a rozpadlo sa …

Vo štvrtok 10. januára som si prepla na ČT1 a pozrela som si „Máte slovo“ s pani Jílkovou. Debatovalo sa o rozpade Československa: https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10175540660-mate-slovo-s-m-jilkovou/219411030520001

Veľa otázok, rôzne názory. Najviac priestoru si uzurpoval zakladateľ HZDS Andrej Hryc zo strany Korektúra. Druhým hosťom zo Slovenska bol režisér Blaho Uhlár, označovaný za slovenského vlastenca. Tretím Slovákom bol pán Krivský, občan zo Skalice, ktorý sa s rozdelením republiky dodnes nevie zmieriť, preto hovorí po „československy“.

Zloženie „slovenskej delegácie“ ma prekvapilo. Neviem, či ich názor na danú tému vystihol názory Slovákov. Jedna skupina Slovákov sa z rozdelenia raduje, druhá je nešťastná a tretej je to jedno.

Po tomto vystúpení Andreja Hryca na ČT1, ktoré ma zaujalo, budem zvedavá aj na korektúry, ktoré chce urobiť na súčasnej slovenskej politickej scéne:

https://www.parlamentnelisty.sk/arena/rozhovory/Andy-Hryc-vstupuje-do-politiky-Je-cas-poslat-politickych-dinosaurov-do-penzie-chyb-bolo-prilis-vela-306924

Od českých hostí som sa dozvedela omnoho viac ako od slovenských, ale najzaujímavejšie názory vyslovili diváci priamo v štúdiu. Chvíľami som mala pocit, že iba oni berú túto debatu s plnou vážnosťou.

Pán Vondra, bývalý námestník ministra zahraničných vecí (ODS) vykreslil aj temné stránky rozdelenia republiky. Jednoducho povedané, Česi dali Slovákom slobodu a na tanky nedošlo. Vyhli sme sa tiež scenáru bývalej Juhoslávie. Škoda, že nezareagoval na poznámku účastníkov debaty o postavení Moravy v Českej republike, ktorej Slovensko v spoločnom štáte asi  najviac chýba.

Historik Jan Rychlík si myslí, že nič netrvá naveky, ani Československo, ba ani USA. Československo splnilo svoju historickú úlohu a rozdelilo sa. Rovnako sa to dialo a deje s ďalšími štátmi.

Myslela som si, že téma rozdelenia Československa je uzavretá, ale nie je to tak. Dlho som sa nemohla zmieriť s tým, že sme sa rozdelili. Teraz som v štádiu nerozhodností možno preto, lebo sme v EÚ a hranice sú otvorené. A nakoniec možno budem rada, že sme samostatná Slovenská republika, lebo pán Hryc urobí také korektúry vo fungovaní našej politickej scény, že už nebude o čom pochybovať.

Ešte taká poznámočka: Jeden český divák napísal (texty správ divákov sa zobrazovali na obrazovke), že na Slovensku vraždia novinárov … Možno ho vyprovokoval pán Hryc, ktorý mal odznak zavraždeného novinára a jeho priateľky na klope saka.

 

18. január 2019

 

Späť

© 2016 Všetky práva vyhradené.