Vyhľadávanie

Diabol sa skrýva v detailoch

03.09.2018 12:16

Na blahorečenie mladučkej Anny Kolesárovej sa dá pozerať z rôznych uhlov pohľadu. Ten môj má mnoho nezodpovedaných otázok, na ktoré hľadám odpoveď.

Babka ma zobrala na cintorín. Bola som dieťa. Spýtala som sa jej, prečo sú niektoré hroby na okraji cintorína. Vyzerali ako navŕšené kôpky hliny. Na niektorých boli kvety, iné boli zarastené trávou. Vysvetlila mi, že sú to hroby detí, ktoré sa narodili mŕtve, alebo zomreli krátko po pôrode a nestihli ich pokrstiť.

Vraj takto pochovávali aj tých, ktorí si zobrali život – spáchali samovraždu, lebo takí nemajú nárok na riadny cirkevný pohreb a miesto na cintoríne. Spáchali hriech, vzpriečili sa Bohu, ktorý im dal život a oni ho z vlastného rozhodnutia ukončili.

V hlave mi vírilo mnoho otázok, na ktoré som vtedy nedostala odpoveď. Vraj prišli iné časy a tamto nech je pochované, povedala moja babka. Viac sme o tom nehovorili, nepriala si to.

Mnohé otázky mi v hlave víria aj dnes, po šesťdesiatich rokoch. Najnovšie ma upútala táto správa:

https://spravy.pravda.sk/domace/clanok/482494-v-kosiciach-dnes-blahorecia-prvu-laicku-zo-slovenska-annu-kolesarovu/

o mladom dievčati, ktoré si radšej zvolilo smrť, ako znásilnenie.

A vôbec, mala možnosť voľby? Spýtal sa jej spomínaný neznámy vojak, či ju ma znásilniť, alebo zastreliť? Ktorý vojak v čase vojny vyjednáva so ženami o ich znásilnení? Len taká mala poznámka – detail na dokreslenie. Rozprávala som sa s kamarátkou a ona z ničoho nič poznamenala: „Vieš táto generácia sa narodila počas vojny, ťažko sa v nich vyznať, sú takí napol Nemec, napol Rus.“

Boh dal Anne život a ona sa rozhodla, že už nebude žiť. Nie je to väčší hriech, ako znášať utrpenie v podobe vojaka, ktoré na ňu zoslal Boh? V dávnych časoch by ju pochovali na okraji cintorína, dnes ju blahorečia.

Hovorí sa, že diabol sa skrýva v detailoch. Tie poznajú svedkovia. Tak rada by som videla tlačovú besedu v priamom prenose, kde päť svedkov tejto epizódy z druhej svetovej vojny bude čeliť otázkam novinárov, ale bez účasti cirkevných hodnostárov.

Nech popíšu, čo videli, čo si o tom mysleli vtedy a čo si o tom myslia teraz. Chcela by som vedieť, komu skrsla v hlave myšlienka blahorečiť toto mladé dievča. Je to iba marketingový ťah katolíckej cirkvi?

 

2. september 2018

 

 

Späť

© 2016 Všetky práva vyhradené.