Vyhľadávanie

Dobrý systém má jasné pravidlá

16.05.2018 08:56

(26. jún 2016)

   Na začiatku svojho podnikania som zistila, že slovo systém je magický pojem. Úradník je iba komponentom v systéme. Už to nie je ako kedysi. Človek sa kdesi vytratil. Aj ja som sa stala komponentom v systéme daňového úradu, zdravotnej i sociálnej poisťovne, …

   Veľa ľudí so živnosťou končí (aspoň v mojom okolí) a ja začínam. Mám na to niekoľko dôvodov. Jedným z nich je ten, že si chcem na vlastnej koži vyskúšať, ako to funguje. Mnoho mojich známych – dôchodcov uvažuje o podnikaní, ale obávajú sa komplikácií. Snáď im moje skúseností pomôžu.

   Najprv som navštívila jednotné kontaktné miesto na okresnom úrade. Z automatu som si vybrala poradové číslo, aj keď som bola jediný klient. Majú svoj systém, pomyslela som si. Všetko šlo rýchlo a jednoducho. Kolky som si tiež kúpila z automatu na chodbe úradu. Domov som odchádzala s osvedčením o živnostenskom oprávnení aj s prideleným identifikačným číslom organizácie – IČO. Už som samostatne zárobkovo činná osoba – SZČO.

   Potom mi poštou prišli dve obálky z toho istého daňového úradu.

   V jednej obálke mi poštárka doručila list, v ktorom mi oznámili DIČ a základné číslo účtu označujúce daňový subjekt a kód banky, aby som vedela, kam uhradím daň. Všetko jasné, prehľadné, zrozumiteľné.

   V druhej obálke mi poštárka doručila list so všeobecnými daňovými informáciami. Páčilo sa mi oslovenie: „Vážený daňový subjekt“. Skvelé oslovenie!  K menu mám pridelené daňové identifikačné číslo – DIČ. Zaevidovali ma do systému a stal sa zo mňa daňový subjekt.

   Každý list prišiel v inej obálke asi preto, že je z iného oddelenia daňového úradu. Zosúladenie oddelení do systému celého úradu asi príde neskôr. Všetko chce svoj čas.

   Pri VšZP som narazila na problém. Nevedela som, ako si mám vypočítať preddavky na poistné, preto som navštívila pobočku VšZP v našom okresnom meste, ale tam mi nevedeli poradiť. V liste z poisťovne som si našla E-mail: infolinka@vszp.sk, nuž som im napísala:

   „Som dôchodkyňa už 10 rokov. Odvtedy som nikde nepracovala. Neviem, ako si mám vypočítať výšku svojich odvodov. Navštívila som pobočku VšZP v Bardejove a tam mi nevedeli poradiť. Systém im nič neukázal a mám sa u nich znovu zastaviť v auguste, ale nevedia mi zaručiť, či sa v systéme niečo ukáže. Nechcem mať problémy, preto sa obraciam na Vás, aby Ste mi poradili. Niektorí ekonómovia mi radili, že ako dôchodkyňa odvody do zdravotnej poisťovne neplatím, iní ma upozornili, že platím, ale nevedeli mi poradiť koľko. Dúfam, že Vy mi správne poradíte, či mám platiť odvody do zdravotnej poisťovne, a ak áno, koľko €?“

   Odpoveď prišla rýchlo, ale nedostala som konkrétnu odpoveď, lebo:

   „Dobrý deň,  zaregistrovali sme Váš e-mail z oblasti všeobecných informácií lebo ste si neuviedli predmet vo Vašom e-maile s názvom oblasti, na ktorú sa pýtate.
   Pre rýchlejšie smerovanie e-mailu Vám odporúčame vždy uviesť predmet e-mailu z uvedených oblastí:
1. informácie o poistení a platbách
2. informácie o EPZP a poistení v zahraničí
3. informácie o zdravotnej a kúpeľnej starostlivosti
4. informácie o ePobočke
5. všeobecné informácie

   Váš e-mail bude vybavený zaslaním odpovede alebo bude preposlaný na riešenie príslušnému odbornému útvaru.
Vyjadrenie Vám zašleme v zákonom stanovenej lehote, najneskôr do 30 dní.

   Aktuálne informácie nájdete na www.vszp.sk .

   Vaše otázky Vám zodpovieme aj telefonicky v cene miestneho hovoru počas pracovných dní od 8:00 do 18:00 hod. na 0850 003 003 (zo zahraničia +421220817003)  voľba číslo 5.

   S pozdravom

   Tím Call centra VšZP“

   Teraz som pochopila, o akom systéme hovorila pracovníčka v okresnej pobočke. Aj ja som sa už zamontovala do systému. Čakala som na ďalší list z poisťovne. Prišiel v krátkom čase a bolo v ňom množstvo, pre mňa, cenných informácií. Najzaujímavejšia bola táto:

 „Ak ste poistencom štátu (napr. z titulu poberania starobného dôchodku) a súčasne ste sa stali samostatne zárobkovo činnou osobou, a v predchádzajúcom období (v roku 2014) ste ešte neboli SZČO, mesačný preddavok na poistné si určíte sama, nakoľko v súbehu nie je výška minimálnych preddavkov určená. Ak si určíte mesačný preddavok do výšky 3 eur, mesačné preddavky nemusíte odvádzať (bude to zúčtované v rámci ročného zúčtovania).“

   Stanovila som si mesačný preddavok do výšky 3 €, preto ho nemusím odvádzať. Budem čakať na ročné zúčtovanie a uvidím, čo sa bude diať. Pre istotu si tiež priebežne skontrolujem, či som sa náhodou nestala dlžníkom VšZP.

   Ako poberateľka starobného dôchodku som poistencom štátu a akosi si neviem zaradiť do „systému môjho uvažovania“, prečo nielen štát, ale aj ja mám platiť odvody do zdravotnej poisťovne. Že o rok budem platiť do sociálnej poisťovne, to chápem. Predpokladám, že zarobím aspoň toľko, aby mi sociálna poisťovňa mohla pridať k dôchodku aspoň 1,90 €.

   No vidíte, ani sa už nedá ponadávať na úradníkov, lebo všetko je už v systéme. Už aj ja. Ak budem chcieť zo systému odísť, žiaden úradník mi nepomôže. Musím postupovať tak, aby bol systém spokojný a bude spokojný aj úradník, lebo, ako som povedala v úvode, on je len komponent v systéme.

 

Späť

© 2016 Všetky práva vyhradené.