Vyhľadávanie

Duch slovenských Vianoc sa vytráca?

23.05.2018 06:19

(11. december 2017)

   V nedeľu 10. decembra 2017 som bola v jednom z prešovských obchodných centier. Keďže som tam na niekoho čakala, potešilo ma, že sa môžem pozerať na tancujúce a šantiace deti z prešovských materských a základných škôl. Na nakupovanie mi čas nezostal.

   Vianočná besiedka a k tomu hlučná hudba a spev speváčok, ktorý sa hodil skôr na veľký štadión, ako do komorného priestoru v obchodnom dome. Ľutovala som predavačky a nakupujúcich. Niektorí sa s opovržením pozreli na malé pódium, odkiaľ sa ozývali vianočné piesne. Chvíľku sa tam zdržali, pokrútili hlavou a odišli. Niekto poznamenal: „Chcel som tie speváčky vidieť.“ Mávol rukou a odišiel aj s kamarátom.

   Netrpezlivo som čakala, kedy sa predvedú malí tanečníci zo škôlky. Aj im bolo súdené, aby ich krehké ušká bojovali s hlučnými speváčkami. Odtancovali si svoje a potom už iba znudene čakali na čerta, anjela a Mikuláša, ktorý im mal priniesť darčeky.

   Z úst speváčok som si vypočula históriu niektorých piesní – kto, kedy a pri akej príležitostí ich vymyslel, ktoré slávne západné hviezdy ich spievali. Nuž a potom ich zaspievali vo vlastnom hlučnom prevedení.

   Stále hovorili o nejakom projekte, ktorý realizujú. Nepochopila som, o aký projekt ide, ale ak výsledkom projektu má byť toto, čo som si vypočula, tak nenachádzam slová.

   Nezaznela tam ani jedna slovenská koleda, ani jedna slovenská vianočná pieseň. Duch slovenských Vianoc sa jednoducho vytratil a ja sa bojím, že sa už nevráti. Cítila som sa cudzinkou vo vlastnej krajine.

 

Späť

© 2016 Všetky práva vyhradené.