Vyhľadávanie

Keď chcem zapadnúť do bandy, musím fajčiť

09.05.2018 10:16

(2. január 2017)

   Vrátim sa v čase a napíšem, aké skúseností s fajčením  mali desaťročné deti pred desiatimi rokmi. Zdá sa, že za fajčenie v rodinách vymeriavajú tvrdšie tresty ako za alkohol. Svedčia o tom viaceré výpovede piatakov z anonymnej ankety:

  • Ja som už fajčila. Zobrala som mamke cigarety. Potom som sa zavrela do skrine a začala som fajčiť. Keď som si pofajčila, odložila som cigaretu za posteľ. Keď mamka vysávala, našla cigaretu a bolo zle.
  • Raz sme sa s kamarátom poskladali na cigarety a vedel o tom aj môj brat. Poslali sme ho po koláče, lebo sme fajčili na pôjde. Mamka vycítila smrad od brata. Vyšla hore, vyhnala kamaráta a my sme nemohli ísť jeden mesiac von.
  • Fajčenie s kamarátmi malo väčšinou takýto priebeh:
  • Fajčili sme cez prázdniny. Aj teraz si trochu potiahnem, ale len sem-tam. Keď som začala fajčiť, nechutilo mi to, ale potom mi to začalo chutiť a vznikla z toho zábava. Videla som už veľa detí fajčiť, dokonca aj prváka.
  • Keď som chcel zapadnúť do bandy, tak som tiež fajčil.
  • Prvýkrát som fajčila, keď som mala šesť rokov. Bolo to úžasné! Chutilo to ako polystyrénové chlebíčky.
  • Ja už rok nefajčím.
  • Už tak často nefajčím ako pred rokom

   Jednému fajčiarovi raz ktosi radil: „Vždy keď vydýchneš dym, vydýchni ho na ruku. Keď dofajčíš, pozri sa, čo ti na nej zostalo. Podobne vyzerajú tvoje pľúca.“

   Čo urobia také pľúca s mladým človekom? Aj toto:

„Jedného dňa ma kamaráti pozvali na malý výlet. Všetci už boli hore a ja iba v polovici kopca. Viete si predstaviť ako som vyzeral, keď sa na mňa všetci zhora pozerali. Vtedy som pochopil, že zhora znamená z výšky aj povýšenecky. Cítil som sa ako zhnitá hruška. Najhoršie bolo, že tam bola aj ONA. Odvtedy nefajčím.“

   Na svoje staré poznámky z ankety som si spomenula, keď som pred niekoľkými dňa videla dvoch asi desaťročných chlapcov, ako si suverénne vybrali z vrecka cigarety a zapaľovač a rovno, na ceste pred našim domom, si zapálili. Nejaké staršie ženy sa na to najprv pozerali, ale potom im začali dohovárať. Chlapci iba mávli rukou a šli ďalej svojou cestou.

 

2. január 2017

Späť

© 2016 Všetky práva vyhradené.