Vyhľadávanie

Keď sa jazyk zauzlí, v hluku sa to stratí

15.05.2018 12:12

(8. január 2016)

   Slovenský rozhlas počúvam stále menej. Nonstop z neho vychádza toľko hluku, že si ani nevydýchnem. Namiesto ľubozvučnej slovenčiny znie rýchly hovor so zlou artikuláciou, podfarbovaný hlasnou hudbou. Vraj preto, že nám chcú veľa povedať, preto sa im občas jazyk zauzlí. Hudba, ktorá znie z pozadia, mnohých poslucháčov ruší. Moderátorom sa páči, zakrýva chyby.

   Veľa hovoriť a veľa povedať, nie je to isté, povedal ktosi múdry. Veľa hovoríme vtedy, keď sa nepripravíme, vtedy tárame a tárame, a slina na jazyk všeličo prinesie. J. W. Goethe svojmu priateľovi medzi iným napísal: „Preto Ti píšem taký dlhý list, lebo nemám čas.“ Rozhlasoví moderátori asi tiež nemajú čas, aby sa pripravili. Nestačí byť iba výrečný, treba aj niečo povedať.

   V diskusných reláciách sa tešíte na hostí a namiesto toho počúvate názory a postoje moderátora, ktorý čím viac urážok vychrlí na adresu hosťa - politika, tým sa pokladá za úspešnejšieho. Myslí si: „Ale som mu dal!“ – toto je meradlo jeho kvality. Pre koho ešte okrem neho? Pre riaditeľa RTVS? Myslím si, že on Slovenský rozhlas nepočúva. Ako by ináč dopustil to, čo sa v ňom deje!?

   V Slovenskom rozhlase by som rada počúvala pesničky slovenských autorov a interpretov. Cudzia hudba mi tiež nie je cudzia, len by som chcela počuť aj to, čo si vyspevujú Česi, Poliaci, Ukrajinci, Maďari, Rakúšania, …

   Samozrejme, že neodsudzujem všetko. Rada počúvam jazykovú poradňu, aj tých, ktorí predpovedajú počasie, len keby ich neprehlušovali hudbou. Najprv som si chcela vyladiť rádio, až neskôr som pochopila, že je to zámer. Najnovšie sa niekto hudobne vyšantil aj na Robovi Rothovi, ktorý sa nám prihovára spôsobom, ako keby sme všetci boli hlupáci. Hudobný „podfarbovač“ si to vyskúšal aj v nočných správach, ale z nejakého dôvodu v tom nepokračoval.

   Najviac ma prekvapilo, keď si pozvali hosťa do nočného vysielania, s ktorým hovorili o slovenskej ľudovej hudbe. V prestávkach znelo všetko možné, len nie slovenská ľudová hudba. Niekto im do redakcie zavolal a dožadoval sa ľudovej  hudby, ale nepochodil. Vraj si má prepnúť na inú stanicu.

   Jedna mladá redaktorka z nemenovanej televízie si priniesli kladivko a klinček, aby nám názorne ukázala, ako sa jej v reportáži podarilo udrieť klinec po hlavičke.  V inej reportáži nám názorne ukázali, ako sa zametá špina pod koberec. Aj takúto názornú ukážku som už v televízii videla. Dúfam, že som udrela klinec po hlavičke.  So špinou pod kobercom si hádam poradia.

 

Späť

© 2016 Všetky práva vyhradené.