Vyhľadávanie

Keď vás známky zmrzačia

15.05.2018 11:37

Začnem citátom známeho vedca Alberta Einsteina (1879 – 1955): „Za najhoršie zlo kapitalizmu považujem zmrzačenie jedinca. Celý náš vzdelávací systém trpí týmto zlom. Študentovi je neustále vštepovaný nadmerný súťaživý postoj a on sa tak učí uctievať nenásytnú potrebu byť úspešný, čo mu má byť prípravou na budúce povolanie.“

Keď počúvam, alebo čítam o tom, že študovať na vysokej škole môžu len žiaci s vynikajúcim prospechom zo základnej a strednej školy, je mi z toho zle.

Poznám viacerých študentov, ktorí boli výbornými žiakmi na základnej i strednej škole a vysokú školu nezvládli. Poznám aj takých, ktorí nikdy nenašli odvahu pokračovať v štúdiu na vysokej škole len preto, že ich známky zo strednej školy stopli.

Ešteže je tu aj iná možnosť. Treba sa zúčastniť súťaží a na vysokú školu sa dostanete aj so zlými známkami a bez prijímacích skúšok. Takí študenti úspešne zvládnu vysokú školu, zamestnajú sa aj za nízku mzdu, aby nadobudli prax a neskôr si založia vlastnú firmu.

Čo keby v poslednom ročníku vysokoškolského štúdia bola iba povinná platená prax a konzultácie k diplomovej práci na tému: „Ako mi teoretické vedomosti pomáhali v praxi.“ Kto by tu prax platil? Predsa štát! Odkiaľ by na to vzal peniaze? Prestal by študentom (v posledný rok štúdia) vyplácať sociálne štipendiá, odvody a rodinné prídavky ich rodičom. Museli by sa uživiť sami. Lebo „Pokiaľ nie je treba za niečo zaplatiť, nie je ani žiadna hodnota.“ povedal Albert Einstein.

Po obhájení diplomovej práce bude mladý človek pripravený buď pracovať vo firme, prípadne založiť si živnosť. Tí, ktorí sa rozhodnú pokračovať v doktorandskom štúdiu, nebudú teoretizovať o zbytočnostiach, ale premýšľať o tom, ako vyriešiť problémy z praxe.

S našim školstvom naozaj treba niečo robiť, lebo absolventi našich škôl dopadnú podobne ako básnik John Wilmot (1895 –1964): „Kým som sa neoženil, mal som šesť teórií o výchove detí. Teraz mám šesť detí a nijakú teóriu.“

Dúfam, že všetci nedopadneme tak, ako dopadol čerstvý inžinier, ktorý sa posťažoval kamarátovi: „Taký som chorý, ale nemám odvahu ísť k lekárovi. Čo ak natrafím na takého lekára, aký som ja inžinier?“

26. december 2015

Späť

© 2016 Všetky práva vyhradené.