Vyhľadávanie

Medzinárodný deň Rómov

16.05.2018 19:53

(8. apríl 2017)

   Medzinárodnú úniu Rómov založili na prvom medzinárodnom kongrese Rómov v roku 1971 v Londýne. Na štvrtom  kongrese v roku 1990 sa rozhodli, že 8. apríl bude patriť Rómom na celom svete a bude ich medzinárodným dňom.

   Načriem do histórie. Komunistická strana Československa v päťdesiatych rokoch (zhodou okolností 8. apríla 1958) prijala uznesenie, podľa ktorého rozptýlila Rómov medzi ostatné obyvateľstvo. Táto asimilácia mala potlačiť všetko rómske. Najťažšie vraj Rómovia niesli zákaz kočovania.

   Ako tento problém riešila Mária Terézia? Tiež sa rozhodla pre násilnú formu. Etnológ Arne Mann v denníku Pravda z 8. apríla 2008 o tom hovorí: „Rómovia sa mohli sobášiť len so súhlasom vrchnosti. Tá odoberala deti rodičom a dávala na prevýchovu sedliakom. Za používanie rómskeho jazyka bolo až 30 palíc – veľmi tvrdý trest. … Už vtedy sa ukázalo, že to nie je cesta k integrácii Rómov do spoločnosti, skôr naopak. Veď každý, na koho niekto útočí, sa skôr uzavrie do seba a chráni si to svoje.“

   Na čo myslíte, keď čítate tieto riadky? Mne sa vybavili veľké očká malého rómskeho chlapčeka, v ktorých sa zrkadlili všetky žiale sveta. Stalo sa to asi pred desiatimi rokmi. A čo sa mu stalo?

   Prechádzala som dlhou tmavou chodbou Okresného úradu vo Svidníku, keď môj zrak upútali deti. V čistučkej perinke zabalené malé bábätko usedavo plakalo a nad ním sa skláňal asi šesťročný bezradný chlapček. Zastavila som sa pri nich a spýtala som sa, kde majú mamku alebo ocka. Uplakaný chlapček mi povedal, že mamka odišla a ich tu nechala, lebo ich už nechce.

   Zaklopala som na dvere „sociálky“ a pracovníčky sa zachovali naozaj  profesionálne. Jedna z nich odišla kúpiť plienky a mlieko, ďalšie sa venovali deťom. Potom prišiel niekto, koho chlapček poznal a so slzami v očiach žobronil  odpoveď: „Ja som bol dobrý v škôlke pani učiteľka? Ja som bol dobrý, …“ a usedavo sa rozplakal. „… ja som bol dobrý? …“ Nechápal, prečo ich mamka opustila.

   Pani učiteľka si ho privinula k sebe a ubezpečila nielen jeho, ale aj všetkých okolo, že je naozaj dobrý chlapček, že sa nemusí báť o seba a svoju sestričku, že sa tety postarajú, aby im nič nechýbalo.

   Neskôr som sa dozvedela, že ich nevlastný otec pracoval v Českej republike a len čo sa vrátil, o deti sa postaral. Vychovali ho v Detskom domove vo Svidníku a deti si vyženil. Tento Róm sa asimiloval, prispôsobil sa väčšinovému obyvateľstvu, splynul s ním.

   Je to smutný príbeh. Určite sa vám v mysli vybavilo mnoho vlastným skúseností s Rómami – národom roztrúseným po celom svete, s bohatou históriou, vlastnou kultúrou, tradíciami, ale aj chutnými jedlami a osobitým pohľadom na svet. My sme im to všetko vzali. Prinútili sme ich žiť náš život a vidíte, ako to dopadlo.

   Hovorí sa, že rómske mamy sú tie najlepšie na svete a rómskej spolupatričnosti sa žiadna nevyrovná. Väčšina Rómov náš spôsob života nikdy neprijala, ani neprijme a ten ich je v ruinách. Držme im palce, aby našli dosť síl postaviť sa na vlastné nohy, lebo gadžovia to nezvládajú. Ich projekt, asimilovať Rómov, nefunguje.

 

 Toto je veľmi zaujímavý blog o Rómoch:

https://amariluma.blogspot.sk/2011/10/asimilacia-romov.html

Z filmu "Cigáni idú do neba":

https://www.youtube.com/watch?v=l2t6LXi5dHM

https://www.youtube.com/watch?v=FJyDmvV5k9A

Späť

© 2016 Všetky práva vyhradené.