Vyhľadávanie

Nie je ti trápne, že ťa živím?

19.06.2018 11:32

(17. júna 2018) 

Rozprávajú sa dvaja mladí ľudia. Obaja skončili vysokú školu. Aký je medzi nimi rozdiel? Jeden pracuje a druhý je evidovaný na úrade práce.

Tu je rozhovor dvoch ľudí  a ich odlišnom prístupe k životu:

EVIDOVANÝ: „Kde pracuješ?“

ŽIVNOSTNÍK: „Som živnostník.“

EVIDOVANÝ: „A darí sa ti?“

ŽIVNOSTNÍK: „Tých 60 % mi pomohlo, teraz je to lepšie. Dokonca aj daň som zaplatil. A ty kde pracuješ?“

EVIDOVANÝ: „Zaevidoval so sa na úrade práce a dostávam podporu v nezamestnanosti. Je to pre mňa výhodné.“

ŽIVNOSTNÍK: „Ako výhodné? Ja platím dane a živím ťa. Nie je ti to trápne?“

EVIDOVANÝ: „Zaeviduj sa na úrade práce a bude to východné aj pre teba.“

ŽIVNOSTNÍK: „Vysvetlíš mi to?“

EVIDOVANÝ: „Ak budeš zaevidovaný na úrade práce, aj celý život, až pôjdeš do dôchodku, budeš mať vyšší dôchodok ako tí, ktorí pracujú. Aj načierno sa dá privyrobiť, aby si nežil len z podpory.“

ŽIVNOSTNÍK: „To nemyslíš vážne! Už som to mnohokrát počul, ale nemôžem tomu uveriť.“

 

Čo myslíte, je to pravda, alebo iba výmysel? Pátrala som a zistila som toto:

„Nie je to pravda. Ak by niekto celý život nepracoval, celý život bol nezamestnaný a poberal sociálne dávky, nebude mať nárok na žiaden dôchodok. A už vôbec nie dôchodok vypočítaný z priemernej mzdy.“

 Kto má nárok na starobný dôchodok?

„Nárok na starobný dôchodok má občan, ktorý dosiahol dôchodkový vek a bol dôchodkovo poistený najmenej 15 rokov. Nárok na starobný dôchodok tak nevznikne automaticky len preto, že občan dosiahne dôchodkový vek. Nárok má vtedy, ak počas svojho života bol najmenej 15 rokov dôchodkovo poistený – ako zamestnanec, ako SZČO (živnosť a pod.) alebo bol dobrovoľne dôchodkovo poistený, alebo za neho istý čas dôchodkové poistenie platil štát.“

 

Citáty sú z blogu Jozefa Mihála. Ak si na tento jeho blog kliknete, dozviete sa viac. Napríklad aj to, za koho platí dôchodkové poistenie štát a ako dlho:

https://blog.etrend.sk/mihalblog/naozaj-dostavaju-nezamestnani-dochodok-vypocitany-z-priemernej-mzdy.html

 

A že je trochu pravdy aj na tom, čo sa hovorí, nájdete v blogu Ľubice Návratilovej:

https://blog.etrend.sk/lubica-navratilova/starobne-dochodky-nielen-romskych-zien.html

 

 

Späť

© 2016 Všetky práva vyhradené.