Vyhľadávanie

Prítomnosť na stránkach Pravdy

03.07.2019 10:39

Dočítala som knihu Michala Havrana ml.: „Otec bol v strane“. Chvíľami vo mne víťazí myšlienka, že sa z knihy dozvedám viac o autorovi, ako o dobe, o ktorej píše. Mám rada knihy, ktorých text prezrádza autora.

Michal Havran ml. sa narodil v roku 1973 a ja v roku 1949. Iná generácia, iné myslenie, iné vnímanie sveta. Na všeličo, čo sa udeje, človek reaguje po svojom. Niektoré vyjadrenia môžu viesť k revolte, iné k rezignácii. Existuje aj tretia cesta - treba sa prispôsobiť, ísť s módou a ušiť si taký kabát, aký sa práve nosí.

Americká spisovateľka Ellen Glasgow (1875 – 1945) tvrdí, že „jediný rozdiel medzi brázdou a hrobom je v ich hĺbke.“ Michal Havran ml. napísal svoju knihu tak dômyselne, že sa mu nedá nič vyčítať. Dôležitú úlohu zohrala hĺbka jeho myšlienok, hĺbka brázdy, do ktorej zasial semienka z doby minulej, aby vyklíčili v srdciach čitateľov.

V posledných mojich blogoch v denníku Pravda som orala prihlboko. Ak chcem aj naďalej písať, budem musieť orať plytšie a všetko asi bude v poriadku. A možno si mám zobrať k srdcu aj slová českého hudobného skladateľa Bohuslava Martinu (1890 – 1959), ktoré pravdepodobne vyriekol v päťdesiatych rokoch minulého storočia: „Minulosť sa mení podľa prítomnosti. Ak sa zmení prítomnosť, zmení sa aj náš pohľad na minulosť.“

Ešte k jednému záveru som dospela. Bolo sa treba krotiť za vlády komunistov a treba sa krotiť aj za vlády kapitalistov, lebo v každej dobe platí latinská múdrosť „Čo je dovolené bohovi, nie je dovolené volovi“.

Dnes sa znovu žiada hľadať vhodné fakty, aby sa nimi dalo argumentovať v každej dobe. Veď keď sa dnes čo-to zamlčí, nebude to klamstvo, iba oddialená pravda, ktorá vypláva na povrch neskôr, keď sa znovu zmení prítomnosť a zamlčané fakty sa vyplavia na povrch.

Len tak na margo, inú Pravdu čítal môj otec, inú dnes čítam ja a čas ukáže, kto ju bude čítať neskôr, aj akí blogéri budú na jej stránkach publikovať.

 

Späť

© 2016 Všetky práva vyhradené.