Vyhľadávanie

Som za eutanáziu

18.05.2018 06:41

(1. september 2017)

   Moja mama zomrela 23. júna 2017. Utrpenie, ktoré prežívala nielen ona, ale aj ja, pochopí len ten, kto sa dostal do podobnej situácie. Tomu to vysvetľovať netreba a tých ostatných nebudú zaujímať detaily, preto sa obmedzím  na fakty.

   Záchranka ju odviezla vo Veľký piatok (asi o pol štvrtej popoludní) do Nemocnice sv. Jakuba v Bardejove. Vyšetrenia jej dal urobiť primár neurologického oddelenia – MUDr. Papírek.  Ešte v ten istý deň mi oznámil, že nech si pre ňu prídem, lebo pacientka si nevyžaduje akútnu hospitalizáciu na neurologickom oddelení.

   Myslela som si, že nehovoríme o tej istej pacientke, ale rýchlo ma vyviedol z omylu. Spýtal sa ma, či si uvedomujem, že je Veľký piatok, že začali veľkonočné sviatky! Pošle mi ju domov sanitkou a hotovo. Odporučil mi, aby som po Veľkej noci zašla za jej ošetrujúcim lekárom a ten nech ju znovu pošle do nemocnice, keď tam už bude dostatok lekárov a sestričiek. Domov ju sanitka priviezla po 23:00 hodine.

   V utorok po Veľkej noci ju sanitka odviezla interné oddelenie do tej istej nemocnice a tam mi ošetrujúci lekár povedal, že ak dožije do piatku, prevezú ju na LDCH. Dožila sa piatku. Po  mesiaci sa mamin zdravotný stav zlepšil a bola som šťastná, že sa môže vrátiť domov.

   ADOS – agentúra domácej ošetrovateľskej starostlivostí pani Mgr. Pisanskej bola pre mňa k nezaplateniu. Hneď na druhý deň prišla sestrička Martina, odborne jej ošetrila dekubity – preležaniny a poradila mi, ako sa mám o mamu starať, čo dostanem na lekársky predpis a za čo budem musieť zaplatiť. Chodila pravidelne. Mama sa na ňu tešila, lebo po ošetrení boľavých rán a trochu telocviku, sa jej uľavilo a aspoň trochu si pospala.

   Niektoré rany sa jej vyliečili, iné sa dostali do štádia, kedy museli byť chirurgicky ošetrené v nemocnici. Tak sa moja mama dostala na chirurgické oddelenie, kde o niekoľko dní zomrela. Mala 91 rokov.

   S prácou lekárov a sestričiek som bola veľmi spokojná, v rámci svojich možností robili, čo bolo v ich silách, až na jednu výnimku – primára neurologického oddelenia, ale ten práve slávil Veľkú noc. Možno v inom termíne by to dopadlo ináč.

   Starých a chorých ľudí pribúda. Niekto si myslí, aj ja som si to myslela, že problém ešte nie je taký akútny. Patrím k tej staršej generácií a uvažujem o krajine, kde mi umožnia odísť z tohto sveta dôstojne a bezbolestne. Eutanázia je pre mňa ten správny spôsob. Ak sa raz bude o nej na Slovensku hlasovať, budem za.

   Viem, že existujú ľudia, ktorí by to nikdy nepripustili. Patrila medzi nich aj moja mama. Rešpektovala som jej želanie a pomáhala som jej, aby to svoje utrpenie dôstojne zvládala, aj keď do toho začínala zasahovať demencia. Možno necítila bolesť, keď v izbe videla lietať nádherné motýle a rozprávala sa s mŕtvymi. Keď sa na chvíľu prebrala k normálnemu životu, pozrela sa na mňa a čudovala sa, že je ešte medzi živými.

   Keď sa večer prišli pomodliť príbuzní a známi do Domu smútku, pre niekoho Domu nádeje, bola som im vďačná. Priala si cirkevný pohreb a jej želanie som splnila. Ľudia v dedine a širokom okolí ju mali radi a podpora, ktorú som u nich našla, sa nedá ničím nahradiť. Aj pán farár bol veľmi ústretový, za čo mu patrí moja vďaka.

   Ale vrátim sa k problémom:

Nechápem, prečo môže byť chorý človek na jednom oddelení v nemocnici len štyri týždne. Potom ho presunú k príbuzným, nech sa starajú, lebo tak je nastavený systém, pán minister.

   Keď som videla, že sa o mamu nedokážem sama postarať, hľadala som zariadenie, kde to dokážu lepšie, ako ja. V niektorých takých zariadeniach je poradovník a treba čakať aj niekoľko mesiacov.

   Posledné týždne pred smrťou mojej mamy som stretla mnoho vzácnych ľudí. Niekedy stačil pohľad, stisk ruky, rada, … Všetci totiž pochopili, že „Každý má toľko práva, koľko má moci.“ hovorí ľudové príslovie. A dôchodca veľa moci nemá. Hovorí sa tiež, že sme civilizovaný štát, lebo máme zákony.  A ja hovorím, že máme veľa zákonov. A kto sa v nich vyzná?

   Iné príslovie zase hovorí, že „Najkorupčnejší štát má najviac zákonov.“ Pomaly prichádzam na to, že toto príslovie platí aj pre naše malé Slovensko.

   Jeden môj kolega a šéf súčasne, počas celej svojej kariéry (predpokladám) myslel na to, aby bolo dobre postarané o starých ľudí, lebo raz sa medzi nich dostaneme aj my. Musím uznať, že videl ďalej ako ja.

 

Späť

© 2016 Všetky práva vyhradené.