Vyhľadávanie

V januári na jahody? Pán minister Draxler to nezvládne

15.05.2018 12:20

(23. január 2016)

   Učitelia si myslia, že áno. Ženú ho do lesa, lebo sa práve prebudili z dlhého zimného spánku. Myslia si, že dokáže zázraky. Jednoducho zmeškali autobus a musia si počkať na ďalší.  Žiaden minister školstva im nezvýši platy tesne pred voľbami.

   Istý čas som učila. Dohnali ma k tomu okolnosti. Učila som prvých 7 rokov svojej pracovnej kariéry (obdobie socializmu) a 7 rokov pred odchodom do dôchodku (obdobie slovenského kapitalizmu). Po prvých dňoch učenia som sa posťažovala svojmu známemu, že ja tam asi nevydržím, že si budem musieť nájsť inú prácu. „Zvykneš si, prispôsobíš sa!“ povedal veľmi rozhodne.

   Malá epizódka na dokreslenie. Prišiel na mňa rad napísať zápisnicu z porady. Poznámky som odkonzultovala s pánom riaditeľom a doma som ju prepísala na počítači a vytlačila. Aké bolo moje prekvapenie, keď som musela vytlačený text ručne prepísať do zošita, ktorý bol na tento účel určený. Pán riaditeľ sa nedal presvedčiť. Mal svoj zabehnutý systém. Bolo to v roku 2000. Len nedávno odišiel do dôchodku. Dnes v tejto škole pôsobí mladá šikovná riaditeľka.

   Nechcem porovnávať školstvo z obdobia socializmu s tým dnešným, bude stačiť, ak pridám druhú epizódku. Rozčuľoval sa otec rómskeho žiaka po rodičovskom združení: „Muj sin chodzi do dzeviateho ročnika a nič nezna. Ja som chodzil do školi za socializmu a nemal take dobre znamki jak ma un, ale znam sebe šicko spočitac a nedam še oklamac. Ja še ho bojim poslac i do obchodu nakupic, bo co ked ho oklamu. Zna lem teľo, co som ho ja naučil, same prakticke veci. Vipočitac, keľo slupki treba na plot, keľo drutu treba kupic, …“

   Do tretice ešte jedna epizódka. Mladý muž, absolvent vysokej školy, pracuje vo firme za minimálnu mzdu. Spýtala som sa ho, prečo si nehľadá miesto s vyšším platom. Odpovedal mi: „Zbieram skúsenosti, chcem sa vypracovať, založiť si vlastnú firmu. Teraz premýšľam len o tom, ako táto firma funguje. Prečo sú zamestnanci ochotní robiť aj za minimálnu mzdu, prečo sa majiteľovi firmy darí. Nebudem tu dlho.“

   Myslím, že to nepotrebuje komentár. Jedna otázka na záver – čo treba naučiť deti, aby sa uplatnili v moderných firmách, ktoré sú minimálne desaťročie pred našim školstvom? Treba ich naučiť hľadať súvislosti, triediť informácie, premýšľať. Treba aj peniaze, ale hlavne zdravý sedliacky rozum.

Späť

© 2016 Všetky práva vyhradené.